fredag 13. juli 2012

Fargerike sokker og evighetsteppe av restegarn!

Dette er da mitt andre sokkepar laget av restesokker! Det forrige paret var et par tubesokker som jeg lagde på veien hjem fra Oppdal etter påskeferien.

Etter at jeg ryddet opp i garnlageret mitt sist så fant jeg jo en dunge med garn som jeg var litt usikker på hvor hørte hjemme så jeg fant ut at jeg like greit kunne samle at sammen i en pose og bruke det opp etterhvert som jeg fant det for godt...
Det var vel forrige uke at jeg bestemte meg for å strikke sokker ut av noe av dette garnet, og i går satte jeg igang! Det tok meg totalt fire filmer å gjøre dem ferdig... 2012 og Pirates of the Caribbean 1-3...pluss litt til da såklart. Jeg stoppet nettopp endene på dem, og bare det tok litt tid, for det var snakk om 6 forskjellige nøster på hver sokk. Stress!
I går kveld hadde jeg akkurat rukket å strikke ferdig hælene!
Jeg er ikke særlig flink til å strikke hæler... Har mye igjen å lære, men jeg benyttet meg en ny teknikk i går, en teknikk for å forsterke hælene som jeg fant på A's Almanakk for en stund siden! Veldig fiffig, men jeg må nok trene litt på den også før det blir ett glatt og fint resultat av det!

I dag tok jeg som sagt resten. Nevnte jeg at disse sokkene er til Bård? Han har allerede fått ett par ganske så femenine sokker fra meg, så det er på en måte tradisjon samtidig som det er litt mobbing. Ikke at han bryr seg... Han var litt skeptisk da jeg startet med tanke på fargevalget, men etter at han fikk prøvd dem så ble han fornøyd! Så nå blir gubben varm på beina til vinteren!




De sitter som ett skudd selv om de virket for meg litt trange da jeg startet... Jeg brukte en mal som jeg kom over på en blogg for en stund siden. Hvem du nå enn er, beklager at jeg ikke husker det! Og jeg vet heller ikke hvem som skal ha creds for denne malen/tabellen.
Dette er beregnet for pinne 3,5.

Igjen så er det litt rester til overs... Noen av disse buntene kunne nok ha blitt brukt på noe annet, men siden jeg ikke orker å ha slikt liggende å vente på noe som kanskje kommer til neste år, eller strikke dem inn i noen andre par sokker for så å måtte stoppe en ekstra mengde tråder, så har jeg bestemt meg for å hekle dem inn i evighetsteppet mitt. Det mangler ett lilla nøste på bildet under, nesten like stort som det som ligger der, men det har allerede blitt heklet inn!

Evighetsteppet mitt er foreløbi ca. 2,4m langt og 7cm bredt så det er en god vei igjen... Jeg har til nå brukt en haug med tråder og stubber av nøster som jeg har funnet i garnpostene mine hjemme på Oppdal og i lageret her. Det er vel bare den siste centimeteren som har kommet av strikkeprosjekter de siste månedene...om det er såppas... Så dette er jammen meg ett evighetsprosjekt!
Selv om jeg ikke er særlig stø på hekling, så tenkte jeg at det ville være best på den måten med tanke på lengden og strikkepinner... Planen er å lage ett sengeteppe av det, så det kommer nok til å bli 2-2,4m bredt...avhengi av hva jeg orker og hva som passer...

 Prøver så godt jeg kan å ikke la for like farger komme ved siden av eller oppå hverandre. Hekler med 3,5 så det er ganske så smått... Prøver også å hekle alle ender/skjøter inn i selve teppet så jeg ikke trenger å tenke på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar