fredag 20. juli 2012

Nye planter fra IKEA!

Yeah... Tenk at vi faktisk dro helt ut til IKEA bare for å kjøpe planter! Ikke at det er så ille siden det går gratis buss en gang i timen...

Egentlig så har jeg villet dra til IKEA en god stund nå siden alle bambusplantene mine var så godt som døde... Jeg fikk tre stykker av hun jeg bodde hos på Stjørdalen på valentinsdagen for tre år siden, men de holdt desverre ikke så lenge som jeg hadde håpet... En døde mellom VG3 årene i Valle og de to siste har sett veldig schaber ut i hele høst før de gikk henn i vinter en gang... Prøvde så godt jeg kunne å redde dem ved å kappe vekk de delene som hadde visnet, men  det funket ikke så veldig bra. For en eller annen grunn så ble vannet grønt og det la seg ett slags slimlag på vannoverflaten. Uansett hvor godt jeg skrubbet pyntesanden og byttet vannet på dem så kom det grønne faenskapet tilbake og de små pinnene som stod igjen klarte seg ikke... Forrutenom en liten bit... Tuppen på den ene med mest frodig busk hadde begynt å slå ny rot, så jeg beholdt den litt lengre, og nå har den stått i flere uker uten at vannet ble grønt igjen så jeg håper å tror at den vil holde seg lengre!

Så mitt hovedmål på IKEA var å skaffe meg nye bambusplanter! Og ganske riktig, det fikk jeg også! Hele tre stykker! Så sammen med den lille pjotten som står igjen så har jeg nå fire stående i vinduet!

Både vasen og pytesanden er det samme som de første stod i på Stjørdalen!

Rett ved siden av disse bambusplantene stod edet en annen snål sak... En bommullsplante!
Jeg aner ikke om denne skal stå i vann eller ikke, for den stod i en slik vannbeholder, men den var relativt tom for vann...og selve "planten" ser jo ganske så tørr ut... Men man vet jo aldri, kanskje den sprirer på nytt?
Morsom var den iværtfall så jeg måtte ta den med hjem!

Ved siden av denne igjen så fant jeg vannplanter! Slike har jeg alltid syntes har vært utrolig kule! Enkle å ha med å gjøre er de også, så hvorfor ikke kjøpe en? Desverre hadde jeg ikke nok pyntesand så den får låne noen av steinene jeg pyntet opp artstanden min på Desucon med!

Da vi kom mot kassene så gikk vi forbi et gigantisk stativ med masse orkideer til en utrolig billig penge! Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte fler enn bare denne ene for de var utrolig fine til tross for prisen! Dum som jeg var tenkte jeg jo ikke på at jeg kunne kjøpe potte til den der, for jeg hadde jo en potte stående hjemme etter julestjernen fra i vinter!
Jeg har ikke hatt all verdens med flaks med orkideer, så det skal bli spennende å se om jeg får noe liv i denne. Den siste jeg prøvde meg på var en liten mini orkide VG2 i Valle, og den gikk henn ganske fort skal jeg si dere...
Mulig jeg må snike meg enda en tur til IKEA for å kjøpe flere av disse, for 59,- for en så stor orkide er absolutt verdt det!

Ingen av disse har fått navn enda, så vi får se om jeg kommer på noe med tiden...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar