onsdag 12. september 2012

Raptus i helgen!

I helgen som var så befant jeg meg i Bergen. Hvorfor? Vel, Raptus såklart! Hva er Raptus? Bare Norges største tegneseriefestival! Bård har dratt til Bergen for å delta på Raptus i mange, mange år, så etter vi ble sammen så har jo såklart jeg måtte bli med også!

Kan starte med at jeg ikke fikk sove natt til fredag så dere kan tenke dere hvor sliten og trøtt jeg var utover dagen... Når jeg da ikke fikk sove så stod jeg opp rundt 3 tida for å drikke litt te, noe som ikke hjalp. Istedet ble det strikking! Dagen i forveien så hadde jeg startet med en Marius selekjole i størrelse 2 år av tilfeldig garn jeg fant i garnlageret mitt, brunt, beige og lys lilla som ser ut som gammelrosa på de fleste bildene. Innen vi egentlig skulle stå opp på fredagen så hadde jeg nesten fått ferdig selve mønsteret, så jeg pakket alt ned, inkludert alt jeg hadde av den lilla fargen slik at jeg hadde noe å gjøre på toget.



På toget ble jeg ferdig med mønsteret og jeg fikk kommet ett godt stykke oppover kjolen. Egentlig ganske enkel strikking dette, så jeg satt og glante ut av vinduet mens jeg hørte på lydbok samtidig som strikkepinnene gikk som trommestikker. Forran oss satt det en fransk familie på fire og den minste jenta som var rundt 10 år eller noe nistirret på hva jeg gjorde mens hun stadig mumlet noe til faren sin.

Da vi kom til Finse så gikk den franske familien av toget sammen med en haug asiatere og amerikanere. Hele vognen som vi satt i var fylt opp med turister som skulle av her. Bak oss så satt det en amerikansk dame som også hadde fulgt med på strikkingen min, så hun pirket meg på ryggen før hun gikk og sa at det var nydelig mønster og at det var imponerende å se på meg og hun skjønt ikke hvordan jeg klarte å strikke så fort...nå strikker jeg bare igjennomsnittlig hastighet så jeg så ikke det store, men såklart ble jeg glad for komplimentene hennes.


Finse er bare helt nydelig...






Når vi kom frem til Bergen så stod min gamle skolevenninne fra Valle, Fridtjof å ventet på oss! Hun fulgte oss til hotellet hvor vi slappet av en stund før vi stakk bort til bryggen for å delta på Bergen Ølfestival (forkortelse BØ). Fridtjof (hun heter egentlig Kaja, men vi/jeg kaller henne Fridtjof) og jeg er veldig glade i øl så vi storkoste oss med alle de forskjellige sortene. Vi kjøpte oss 9 bonger til å begynne med så vi var sikre på at vi hadde nok.

Det ble endel bilder iløpet av kvelden, de fleste av Fridtjof siden hun konstant insisterte på at de MÅTTE ut på Facebook!








Nå husker jeg ikke alle de forskjellige øl'ene vi drakk, men her får dere bilder av alle, i rekkefølge!

Etter ølfestivalen dro vi til Apollo for å slappe litt av, jeg trengte en kaffe og Fridtjof ville ha mere øl. Her ble det såklart flere bilder!



Og mer skjedde egentlig ikke på fredagen... Lørdagsmorgen derrimot hadde vi avtalt med Arne at vi skulle spise frokost sammen, så klokka 9 møtte vi opp i matsalen hvor han allerede ventet på oss. Rundt 09:45 bestemte vi oss for å gjøre oss klare til å dra på Raptus! Arne og Bård hadde begge to lansering av ett nytt album denne dagen så de satt på egen stand og solgte dem.

Fyren på artstanden ved siden av ble jeg godkompiser med. Neil Gibson fra england (tar jeg ikke feil) satt der med konen sin og de solgte hans raskt voksende populære indie selvpubliserte tegneserie som han hadde skrevet og fått andre til å tegne. Foreløbi hadde han bare tre album, men det var mer en nok foreløbi, for han hadde planer om at det skulle bli 10 bøker tilsammen! Serien het Twisted Dark, og jeg var umiddelbart en fan!

Det begynte med at han prøvde så godt han kunne å lære seg noen få norske ord og settninger som "tusen takk" og "vær så god". Og det første han gjorde var å fotografere Nintendo tatoveringen min samt Tetris tatoveringen. Han begynte også å snakke om syltet ørret eller noe, så da begynte jeg å snakke om smalahove, han var facinert. Så jeg bestemte meg for å sjekke ut bøkene hans og jeg ble positivt overrasket! Jeg fikk lese to mindre historier og de var utrolige så jeg kjøpte første boken i håp om at jeg kunne få kjøpe de to neste dagen etterpå, dengang ei siden de solgte ut mot slutten av dagen så jeg rasket med meg de to andre også før det var for sent. Jeg fikk også lese en annen tegneserie han jobbet med og den var også helt utrolig facinerende. Så jeg anbefaler egentlig alle å sjekke ut denne serien, Twisted Dark. Den er absolutt verdt det!

Han signerte også da såklart bøkene mine! Han fikk desverre navnet mitt feil i den første boka, men det har ingenting å si.

Iløpet av første dagen av Raptus var jeg kommet opp til bærestykket på Marius selekjolen, og jeg kan også nevne at Neil Gibson var helt facinert av strikkingen min, det samme med konen hans.

Må slenge med noen bilder av Eirik Avvik som var barnepike for helgen for søteste Esteban! Legg merke til Twisted Dark klistremerket på leggen til Esteban!

Etter Raptus dro Bård, Arne, Adamant og jeg til Dollys for å spise pizza. Vi storkoste oss og pratet om alt mulig rart som vi alltid gjør, selv om det for det meste går i tegneserier. Jeg og Adamant tok også dessert, han Oreo kake, jeg en nydelig blåbær ostekake!

Tilbake på hotellet tok det ikke lang tid før vi gikk til sengs og stod opp like tidlig neste dag for å møte Arne til frokost, men denne gangen var vi sår i halsen begge to. Jeg har egentlig ulmet på noe en god stund så jeg tipper at det var Arne som "pushet meg over stupet" siden han også var forkjølet, i år som i fjor.

Bård og Arne startet dagen med å ha sin programpost klokken 11.


Etter den var ferdig hang jeg rundt med Regine som jeg ENDELIG fikk møtt. Jeg hadde helt glemt at hun skulle være der så jeg tok ikke med meg #hemmis flamingoen jeg strikket i fjor som jeg lovet at hun skulle få. Jaja, den gang ei, men det var kult å endelig få møte henne!



Deretter satt jeg å strikket opp resten av garnet jeg hadde til selekjolen som nå ser slik ut. Jeg må kjøpe ett nytt nøste for å få gjort ferdig sælene og framstykket, det er ikke så mye igjen!

Så gikk jeg bare rundt og ventet på at Fridtjof skulle dukke opp, noe hun såklart gjorde tilslutt, det bare tok litt tid. Vi svirret litt rundt før vi satte oss ned og slappet av før vi bestemte oss for å stikke ut å ta en kaffe. Bård skulle uansett være med på avsluttningsshowet og Arne hadde dratt så jeg kunne like greit henge med henne.


Etter en kaffe dro hun hjem igjen og jeg dro tilbake til hotellet hvor Bård og Adamant ventet på meg. De skulle på festen hos Outland litt senere på kvelden så de lurte på om vi skulle ta noe mat før de dro, det endte med at de sprang rundt for å finne pizza mens jeg slappet av tilbake på hotellet og pleide halsen min.

De kom med pizza, spiste, vi pratet tegneserier og de stakk igjen mens jeg krøp sammen i hotellsenga og slappet av. Bård kom tilbake rundt 10-11 tiden på kvelden så vi gikk ut, fant oss en 7/11 og fikk kjøpt oss noe for halsene våre før vi gikk til sengs.
Photobucket

Mandagen var for det meste bare pakking og venting på å sjekke ut før vi gikk til togstasjonen. Jeg hadde mistet stemmen nå og Bård var absolutt ikke i form. Vi satt der en liten stund før Fridtjof dukket opp og vi gikk en tur i Marken hvor jeg fant meg en ny six-pence hatt før vi slo oss ned på en kaffé for uværet. Jeg fikk meg en deilig kopp te og en ostekake mens Fridtjof tok seg en cappucino og eplekake.

Da klokka nærmet seg fire tok vi farvel med Fridtjof og satte oss på toget, og det skulle vise seg å være en aldeles kjedelig togtur. Jeg hadde kjøpt meg mere garn fra Drops så jeg kunne strikke en ny selekjole, men jeg kom ikke lenger enn borden nederst før jeg la det fra meg, jeg bare orket ikke. Mulig jeg rekker opp og lager noe annet av akkurat dette garnet, vi får se.

Og mer er det egentlig ikke å fortelle... Nå er det onsdag allerede og jeg er fortsatt ganske syk. Fikk ikke sove særlig godt og jeg våknet opp tidlig på grunn av halsen, så nå sitter jeg her med enda en kopp te og vurderer noe mat i kroppen. Alt i alt var det en god helg, bare så synd at vi ble syke mot slutten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar