tirsdag 23. oktober 2012

Julelikør!

Det skrider fort mot jul nå og de fleste er vel allerede i gang med julegaver og juleforbredelser. Jeg har ikke kommet så veldig langt med julegaver, men har nå begynt på juleforbredelsene! I fjor så lagde jeg en julelikør som Hans fra den forrige jobben min anbefalte på det stekeste. Det er P4's julelikør som Christer Berens lager hos dem hvert år, som da Hans også har laget hver år i en god stund nå. Og jeg tenkte selv å starte med denne tradisjonen, spessielt etter at den ble en sukse i fjor! Så i år startet jeg litt tidligere. Og til opplysning, jeg lager dobbel porsjon med 50, isteden for 40. Oppskriften under er iværtfall for en enkel porsjon.
Dette trenger du:
Ett norgesglass eller annen type glass av dette slaget, bør romme 1l
appelsin, pass på at den ikke er for stor til å puttes i glasset
40 sukkerbiter, helst brune men hvite går også
40 kaffebønner, kan være hvilken type kaffe som helst
1 vaniljestang
4 dl 40% sprit, jeg bruker vodka

Begyn med å strikke appelsinen 40 ganger med en gaffel. Hold den over glasset for å fange opp saften som kommer ut av den.

Putt så i de 40 sukkerbitene. Den originale oppskriften anbefaler brunt sukker, men i fjor fikk jeg ikke tak i det på den lokale butikken og jeg hadde endel til overs enda i år av den pakken så jeg får heller vente med å se om likøren er bedre med brunt sukker til neste år.

Deretter putter man i kaffebønnene. I år bruker jeg en Colombisk kaffesort som jeg fant hos Meny. I fjor ble det en billigsort fra Coop.

Deretter puttes vaniljestangen i. I år prøver jeg med to vaniljestenger. Jeg hadde originalt tenkt å putte i stengene fra i fjor sammen med en ny, men en av dem hadde begynt å bli grønnflekkete så jeg slo fra meg det... Isteden så kjøpte jeg to pakker med to i hver ved ett uhell, jeg leste ikke nøye nok på pakken før jeg heiv dem ned i handlekurven. Så hvorfor ikke prøve med to? Jeg har hørt at denne likøren smaker dritt uten vaniljen, og jeg kjente ikke stort av vaniljen i fjor så hvorfor ikke prøve litt ekstra?

Deretter helte jeg over vodkaen.


Jeg foretrekker iværtfall å putte i alle tingene i denne rekkefølgen slik at jeg er sikker på at alt får plass, appelsinen tar trossalt stor plass i glasset.
Glassene bør vendes iblant, men ikke ristes, da blir den veldig grumsete. Etter ca. 40 dager skal den åpnes og siles. Appelsinen kan vistnok brukes som en herlig dessert, men jeg klemmer heller ut resten av saften fra den og har i resten av likøren.

1 kommentar:

  1. Spennende! Har aldri prøvd å lage likør selv, men dette virker jo veldig enkelt. Håper det smaker!

    SvarSlett