mandag 8. oktober 2012

Lysstøp!

Jeg elsker lys. Det pynter opp tilværelsen, det gjør høstmørket litt lysere og er generelt veldig vakkert.
Her hjemme så brenner jeg nesten alltid lys om kvelden og jeg har alltid ett lager, enten det er telys, kubbelys eller vanlige stakelys. Jeg har til og med formlys og kulelys! Men av disse typer lys så blir det alltid voksrester, de brenner ikke alltid helt ned og vanligvis så kaster man bare restene.
Jeg har egentlig bare samlet dem sånn i tilfelle jeg fant ut at "hey, nå skal jeg jammen med smelte om alle disse restene". Og det har jeg tenkt på en evighet nå, og endelig fikk jeg gjort det! Det eneset som har holdt meg tilbake er veken. Må jeg virkelig inn til byen for å innom Panduro for å få kjøpt veke? Vel, jeg sjekket det opp og så at folk har brukt hyssing eller bomullstråd som de har flettet ganske hardt sammen og brukt istedet. Det blir ikke helt det samme, men det funker vistnok. Så jeg tok en råsjans og flettet en bomullstråd.
Deretter saumfarte jeg verkstedet etter verktøy jeg kunne bruke, fant en tom hermetikkboks og noen plastkrus. Dynket bomullstråden i varm sterin og fikk satt dem på plass med noen loddetenger.

Nå var det bare å varme opp voks i en kjele kokende vann og helle opp i koppene.

Og nå har jeg fire ferdige lys stående!


Ett testbrennes nå, og selv om det kanskje går litt fortere enn vanlige lys man får kjøpt så funker dette som fjell!

2 kommentarer:

  1. Fiiiiine! ^^
    Tips for å holde veken oppe så man slipper å må rengjøre sånne tenger: Q-tips. Eventuelt en blomsterstang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var noe i den duren jeg hadde tenkt å bruke, men jeg fant ikke noe mens jeg holdt på så jeg tok bare de tengene isteden, og det er ikke noe problem å rengjøre dem, en runde under flammen så er de helt fine igjen ^^

      Slett