tirsdag 12. februar 2013

Garnvennegaver!

Jeg vet, jeg vet, det har vært dårlig med blogging i det siste, men langt fra dårlig strikking! Er en del som jeg foreløbi vil holde litt hemmelig, iværtfall til jeg har fått sendt det. Grunnen til at det har vært så dårlig med blogging ellers er fordi jeg føler jeg er mer eller mindre bundet til Strikkeblogger og strikkerelaterte ting og 10 innlegg på rad med spillrelatert stuff ikke helt strekker til der inne... Men jeg har bestemt meg for å melde meg ut, slik at spill innlegg igjen kan fly fritt på bloggen!

Men det jeg tenkte å blogge om nå er garnvennene mine! De siste tre ukene har jeg vært relativt fraværende på alle plattformer...som sikkert de aller fleste som gir fem flate øre om hva jeg gjør utenom bloggen, Facebook og IRC har fått med seg. Tingen er at jeg plutselig har fått meg en gjeng folk fra dA som strikker, hekler og syr og gjør mye forskjellig håndtverkrelaterte ting! Og vi har kommet sammen i ett chatterom hvor vi sitter og snakker, diskuterer ting og viser frem hva vi gjør over webkamera. Det er utrolig koselig og veldig motiverende. Dette tar opp ekstremt mye av min tid desverre, for det er mer eller mindre en 24/7 online syklubb. Flesteparten er fra USA, noen kommer fra Canada, og ellers har vi en håndfull fra Storbritania, den eneste fyren vi har er fra Australia (han er forresten gay om dere lurte) og da lille meg fra Norge. Yngste medlemmet vi har er 17 og det eldste er 29, dog vi nettopp har fått inn ei som er litt eldre enn det (antar jeg) fra Canada som er håndtverks lærer.
De fleste er uansett jenter mellom 19 og 23 år. 6-7 stykker er faktisk gift, og tre av dem har barn. Det er helt sykt, føler jeg henger etter. Haha, neida. Men ja, alle disse fantastiske menneskene har jeg møtt via deviantART og de er alle sammen fantastiske! Det er nesten som om jeg har fått meg en ny "extended" familie og det eneste vi gjør er å strikke (vi er faktisk bare tre som strikker, resten hekler, jeg er forresten den eneste strikkeren som kun strikker), sy og skravle. Innimellom går de berserk med oppskrifter, og det er da jeg er glad jeg strikker siden det er mest hekleoppskrifter som fyker rundt.

Men, like før vi fikk satt opp denne gruppa, så prøvde jeg å starte opp mitt eget opplegg hvor jeg har funnet meg to stykker som jeg bytter garn med en gang i blant, såkaldte garnvenner. Og i dag mottok jeg faktisk pakke fra begge to, og det til tross for at den ene kommer fra Storbritania og den andre fra USA.

Debbie fra Storbritania sendte med tre fantastiske nøster i 100% mohair! Merket er James C. Brett og jeg kan ikke huske å ha sett dette merket før. Hun sendte meg som sagt tre nøster, hver av dem i forskjellige farger, og jeg synes de er helt nydelige! Har allerede begynt å pønske ut å kanskje få strikket meg en hals eller ett slags skjerf av dette.

I tillegg til dette så sendte hun meg en haug med snop! Det som slo meg mest var en sjokoladeplate med Baileys! Baileys i kaffe eller kakao har blitt vår nasjonaldrikk mer eller mindre, så den var ment som en liten internspøk. Gleder meg til å smake på den! Hun sendte meg også noe annet smågodt (som man faktisk kan få tak i her i Norge...jaja) samt tre poser med hva jeg tror er porsjonsposer med kaffe-mocha blanding. Jeg må spørre henne hvor mye vann jeg må bruke på dem...

Det siste som lå i pakken fra Debbie var ett nydelig lite kort med en koselig hilsen og en forklaring på garnet og sjokoladen (dog, ikke kaffe'en). Det værste er at hun viste frem dette kortet sammen med ett annet på kamera en gang, jeg elsket dette kortet fordi det var grønt, men hun brukte det andre fordi det var rosa og det skulle sendes til noen andre.

Så fikk jeg ett lass med stuff fra Carolyn som bor i USA. Det begynte med en missforståelse som endte med at vi ble enige om å sende stuff fra garnlageret og restegarn som vi hadde liggende, og Carolyn imponerte! Jeg tenkte jeg skulle være snill å sende henne hele nøster siden restegarnet mitt ikke gir noen mening, men hun sendte så mye kult tilbake, både hele, halve og nesten tomme nøster, at jeg nesten er helt fra meg. Her er det alle mulige slags kvaliteter og farger, mesteparten er grønt fordi jeg sa at jeg foretrekker grønt, men så mye kult at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne.

Det første jeg fant var en pose med disse fluffy, glittrende restene i. Jeg tror jeg må finne ett mønster til en hund eller noe i den rettningen for de to på sidene. Nøstet i midten er noe stivere, men med mer glitter i. Spennende!

Her hadde hun sendt meg ett og ett halvt nøste med noe strømpegarn fra Patons Kroy. Fargene er fantastiske så det er ikke umulig jeg lager en lue eller noe av det istedet for sokker... Eller kanskje pulsvarmere... Jeg er litt usikker på at det vil holde. Det lilla garnet var hun usikker på hva var og hvor det kom fra. Det er veldig mykt så jeg tror det kan være en ull, baby alpakka blanding eller noe i den duren. Det store grønne og blå er noe syntetisk, multifarget garn. Det er også relativt tykt og egentlig minner det litt om "Topp til tå" garnet som nå er utgått.

Dette er noe hun har fått fra moren til ei venninne for lenge siden men aldri brukt. Det er håndspunnet fra en gård så her er det nok snakk om ull/alpakka/mohair blanding. Vanligvis er jeg ikke fan av denne typen fargekombinasjoner, men dette er fantastisk nydelig! Aner ikke hva jeg skal bruke det til, men ett eller annet babytøy er ikke umulig.

Så fikk jeg ett giga nøste av Lamb's Pride, samt ett mindre restegarnsnøste av samme typen. Disse nøstene har jeg siklet etter lenge nå, de er så store, hvorfor har vi ikke slikt her i Norge? Dette nøstet veier 113g alene. Fargen er midt i blinken for meg, jeg elsker den! Hva jeg skal lage av det aner jeg ikke, men jeg kan ikke vente til å sette pinnene i det! Det lilla er nesten tomt og hun ante ikke hva det var, hvor det kom fra eller noe. Spennende.

Så har vi ett stort, fluffy nøste med en blanding av diverse syntetiske materialer i grønn og turkise blanding. Jeg aner ikke hva jeg kan bruke det til, men det er veldig fasinerende og mykt. Merket er Yarn Bee, aldri hørt om det før heller. Det turkise er restene etter en tunika hun hadde nylig strikket til selgselv. Det er en ullblanding og veldig mykt. Tunikaen hun lagde med det ble fantastisk. Hun brukte mønsteret til denne, så dere kan tenke dere selv hvordan den ser ut.

Midt nede i alt garnet fant jeg plutselig en 5mm 80cm rundpinne, med forklaringen at folk hun kjenner kommer til henne med disse pinnene og sier "du hekler, sant? Her har du noen pinner!" Hun har ikke hjerte til å si at de ikke blir brukt til hekling, så hun sendte en av dem til meg, siden hun ikke kan strikke selv. Dette er faktisk ikke første gangen jeg har fått strikkepinner fra henne. Hun vant førsteplassen i Halloween konkurransen som jeg var med i og vant tredjeplassen, derfor fikk hun håndlagde strikkepinner som en av premiene, disse ble isteden sendt til meg siden Carolyn ikke strikker og fordi vi hadde snakket om pinnene før noen av oss vant, og jeg fortalte henne hvor mye jeg ønsket meg dem. Hun er virkelig en snill og koselig jente.




Hun sendte også med noen poser med te. Jeg har allerede prøvd den grå, som er en victoriansk Earl Grey. Jeg er egentlig ikke fan av Earl Grey te'er,  men denne var faktisk veldig drikkelig for meg. Hun sendte også meg to poser av Sweet Dreams te'en fordi (og jeg quoter fra brevet hun la ved): "A nice relaxing tea since you seem to never sleep ;) <3 i="">" Alle i chatten maser om at jeg er så rask med pinnene at jeg må enten aldri sove eller strikke i søvne.


Carolyn sendte også såklart med ett koselig kort og ett brev som forklarte alt garnet og te'en.

For ikke å snakke om alle isbjørnene hun hadde tegnet utenpå pakken, samt den store på baksiden!

This really made my day! Gleder meg allerede til neste måned og neste pakker! For dere som lurer på hva jeg sendte i retur, så har jeg ingen bilder, men jeg sendte en haug med garn, samt noe sjokolade og en overaskelse som består av en stoffbit, en håndfull knapper, noen bånd og slike småting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar