lørdag 6. april 2013

Hoya krise!

Ta det med ro, jeg har hverken dødd eller glemt bloggen, jeg har bare ikke hatt stort å blogge om...
Har vært på Oppdal over påska og der har jeg ikke gjort mye som deretter har gitt meg bloggemateriale. Har heller ikke vært særlig mye strikking så desverre ikke mye å hente fra den kanten heller...

Men, det jeg heller skal blogge om er plantene mine! Nå husker jeg ikke hvor mye jeg har blogget om plantene mine i det siste, men jeg har hatt endel problemer med Hoya'ene mine.

Jeg hadde to Hoya, en H. Carnosa og en H. Australis. H. Australis kjøpte jeg fra Plantasjen da jeg bodde på Stjørdal for 4 år siden. H. Carnosa fikk jeg av min mor året etter mens jeg bodde i Valle, men den planten var 20-25 år gammel.
Begge to var ganske friske og frodige men desverre så blomstret de aldri. Men, i fjor vår så blomstret H. Australis!
Som dere ser så fikk den kun to blomster. Hoya får blomstrene sine i klaser på 20-50 blomster. Det er ikke uvanlig at de får mindre eller mer enn dette, men bare to små blomster var litt lite syntes jeg. Men alt i alt så er jeg glad til at den i det heletatt blomstret! Tipper det skyldes at jeg begynte å gi dem gjødsel rundt denne tiden.

Iløpet av sommeren tok dette da desverre slutt. Sakte men sikkert begynte de å henge med bladene, de sluttet å trekke til seg vann. Som enhver planteeier trodde jeg dette skyltes at de hadde fått for mye vann. Jeg lot dem tørke helt ut, noe som tok opp til en måned eller nå før jeg gav dem nytt vann, men ikke nok til at de skulle drukne av det. Men nei, de ville ikke kvikne til. Det som var så rart var at de brukte evigheter på å visne, og de stod flere måneder i strekk uten vann i en periode.

I januar, mens jeg lå på soffaen grunnet forkjølelse som aldri ville gi slipp, så orket jeg ikke mer. Jeg fant meg ett forum, Hagegal, hvor jeg la ut problemet mitt og ropte om hjelp. Svaret jeg fikk tilbake var at de mest sansynlig hadde kvelt segselv på sine egne røtter.
Dum som jeg var så fikk jeg ikke gjort noe med dette før i slutten av februar (husker jeg ikke feil).
Den siste måneden hadde slitt veldig mye på dem,  80% av bladene var nå nesten helt døde og de fleste grenene var helt tørre. Jeg tok dem ut av pottene sine og oppdaget at røttene hadde grodd ut av kontroll. Så, grunnet dette og det faktum at jorda ikke var porøs og luftig nok hadde rett og slett kvelt dem.
Jeg fjernet en god del av røttene, skiftet jorda og blandet inn en god del perlite og vermiculite for å gjør den så luftig som over hode mulig, samt noen never med stein i bunnen.
Dette hjalp desverre ikke. Etter en måneds tid så ble de bare værre og værre. Nok en gang tok jeg kontakt med forumet, samt en Facebook gruppe for Hoya entusiaster. De mente at jeg burde fjerne de døde grenene samt alt av røtter, sette det resterende som fortsatt hadde liv igjen i seg rett i jorda, men også ta noen avleggere og plante dem for segselv. Dette gjorde jeg, men istede for å plante avleggerne så satte jeg dem i vann med en plastpose over.
Uken etter reiste jeg til Oppdal for påskeferie. Og etter to uker i vann så fikk jeg melding fra Bård om at H. Australis avleggeren hadde begynt å få røtter!

Jeg kom hjem nå på torsdag, og det første jeg gjorde var å inspisere avleggerne mine. H. Australis hadde fått mange og de var gigantiske, mens H. Carnosa bare hadde fått noen få og de var ikke like store. Derimot så hadde H. Carnosa fått 4 bittesmå spirer i toppen ved bladene, så det var mye liv i den lille saken.

Selv om bladene hadde skader, så var de blitt fyldige og friske igjen, så det tok ikke lang tid før jeg fikk satt dem begge i jorden.
  

Morplantene var det desverre dårligere med... Jeg tok dermed en besluttning i dag, og gjorde det av med dem begge to. Jeg tok dem opp fra jorden, de hadde ikke noe tegn på nye røtter iløpet av 3 tre ukene, flere blader og grener var visnet og tørre og de hadde heller ikke trukket til seg særlig med fuktiget.
En rask operasjon ble foretatt og jeg tok alt som kanskje kunne brukes som avleggere og kastet resten av begge plantene. Det var vanskelig, men jeg hadde ikke noe særlig valg.
Jeg er litt usikker på hvor mange det ble, men jeg har nå minst 10 kanskje-avleggere stående i vann og der skal de stå en stund. Eksperimenterer litt med bittelitt flytende gjødsel i vannet til noen av dem for å se om det kan hjelpe på. Funker det ikke så har jeg fortsatt de to første avleggerne som jeg krysser alt jeg eier og har for at skal overleve.

Har virkelig fått øynene opp for Hoya i det siste, så når vi endelig en gang får flyttet så skal jeg skaffe meg stiklinger fra andre planter via Facebook gruppen. De har veldig mange pene Hoya'er der inne, litt mer sjeldne enn de jeg har for hånden for å si det slik. Har også vurdert å kjøpe frø og plante de fra starten av, men har enda ikke funnet noen som selger det enda.
Men rop gjerne om du har Hoya med avleggere og kunne tenke deg å kvitte deg med dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar